Porsche 917 designstudie
Voor het aerodynamische ontwerp van de toekomstige Porsche 917 werd vanaf 1968 in de fabriek een miniatuur in schaal 1:4 gebruikt als testvoertuig. Hoewel dit uiteindelijk niet als uitvoering voor de werkelijke auto werd gebruikt, bleven de technici rond de verantwoordelijke Porsche-ontwerper Richard Söderberg er intern aan werken.
Ze verfijnden het schaalmodel van 1:4, modificeerden het en bereikten uiteindelijk een eersteklas gestroomlijnde vorm. Ondertussen gaf hoofdontwerper Anatole Lapine ook zijn zegen voor perfectie aan de verkleinde auto. Uiteindelijk had het uiteindelijke model echter niet veel gemeen meer met het oorspronkelijke ontwerp. Met veel plastic ingrepen op de witte originele carrosserie, werd de vorm van de voorkant gecreëerd op basis van het Type 908/03 en werd een discrete, opwaartse, hellende en korte achterkant ontworpen. De wielen werden volledig bedekt door de carrosserie in termen van eersteklas aerodynamica. Daarna werd de optiek verfijnd – zo werden de luchtuitlaten, koplampen en achterlichten tot in detail uitgewerkt en uiteindelijk kreeg het prototype een zilverkleurige lak en het fictieve startnummer 3. De rijkdom aan ideeën houdt echter niet op bij de buitenhuid, maar is – gesuggereerd – ook daaronder te vinden. Ook toen bedacht het ontwikkelteam een scherm waarop de chauffeur informatie kon aflezen. Schakelunits op het dashboard bleven getuigen van een zeer toekomstgericht interieur. In de loop van de intensieve ontwikkeling van het 1:4-model vervaagde het oorspronkelijke doel om een raceauto met een uitstekende luchtweerstandscoëfficiënt te ontwikkelen ten gunste van de visie van toekomstig rijden, gekoppeld aan wishful thinking en intensief gebruik van computertechnologie in de cockpit als informatiebron voor de chauffeur.
Binnenkort verkrijgbaar in schaal 1 op 43 in een gelimiteerde oplage. Bron : miniatuurautowinkel.nl (sponsored link)
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.